Retningslinjer iSchibstedPartnerstudio

Retningslinjene gjelder for kjøp av annonsørinnhold og andre tjenester av Schibsted Partnerstudio, heretter PS.

Rettigheter

Kunder som kjøper distribusjon av Schibsted Partnerstudio vil på lik linje med alt annet annonsemateriale i Schibsted, ikke kunne sikre seg mot hvilket type innhold som dukker opp på tilsvarende annonseplasser.

Eierskap til innhold

Kunden eier innholdet og står fritt til å kunne bruke dette i egne kanaler. Det innebærer alt innholdet PS produserer i form av tekst, video og bilder. Ønskes innholdet brukt hver for seg, eksempelvis bare bilder, må dette godkjennes av den/de som er avbildet.

Ved ytterligere publisering av innholdet i andre medier - og ved gjenbruk av sakene i Schibsted sitt univers utover avtalt kampanjeperiode - må faktainformasjon ettergås for å sikre at alt er oppdatert, og casene må informeres og godkjenne at de også vil eksponeres i andre medier.

Linking til artikkel via display, native eller andre formater - må godkjennes av Partnerstudio.

Utover dette samarbeidet foreligger det ingen eksklusivitetsavtale mellom partene, og PS står fritt til å samarbeide med konkurrerende virksomheter innenfor andre løsninger i Schibsted.

GDPR

Implementering av GDPR utvikler seg hele tiden, så for oppdatert og utfyllende informasjon om tredjeparter, datapolicy og annet, trykk her.

Alle kunder som ønsker noen form for tredjepartstracking må gjøre seg kjent med Schibsteds Data Policy. Mer informasjon om Schibsteds datapolicy i Norge kan du lese her.

I tilfeller der Schibsted agerer som databehandler på vegne av kunden, eksempelvis ved implementering av leadsskjema i artikkel, hosting av konkurranse el.l., må kunden signere Schibsteds Data Processor Agreement (“DPA”). PS er ansvarlige for å sende DPA til kunden for signering i de aktuelle tilfellene.

Datapolicy & målinger

PS bruker AppNexus som annonsestyringssystem, og det er Schibsteds målinger av annonsevisninger som er gjeldende og ikke andre parters trackingsystem.

Ved implementering av tredjepartstracking på artikkelnivå, må adserveren som samler data være på Schibsteds Whitelist. Din kundekontakt har oversikt over denne listen til en hver tid.

I henhold til Schibsted Datapolicy kan PS samle data og gjøre denne tilgjengelig til bruk for annonsøren for målretting eller retargeting. Schibsteds data kan kun benyttes i forbindelse med annonsering på Schibsteds tjenester. Det er ikke anledning til å bruke Schibsted-data til målretting eller retargeting av Schibsteds brukere på andre applikasjoner eller tjenester.

Generelle reservasjonsfrister

  1. Innenfor de neste 14 dager:
    Kan ikke reservere, kun salg aksepteres
  2. Mellom 15 og 30 dager frem i tid:
    Kan reserveres i 4 virkedager
  3. Mellom 30 og 120 dager frem i tid:
    Kan reserveres i 15 virkedager
  4. Over 120 dager frem i tid:
    Kan reserveres i 30 virkedager

Det er ikke mulig å forlenge reservasjonene.

Avbestilling og flytting

Avbestilling der hvor PS har produsert innhold:
100% må betales av produksjonskostnad.

Avbestilling senere enn 20 dager før kampanjedato
25 % må betales av distribusjonskostnad.

Avbestilling senere enn 5 dager før kampanjedato:
100 % må betales av distribusjonskostnad.

Flytting tidligere enn 20 dager før kampanjedato:
OK forutsatt at nye datoer foreligger, samt at plasser er tilgjengelig. Innrykksdato kan kun flyttes en gang. Flytting mer enn 30 dager frem i tid anses som en avbestilling og avbestillingsregler gjelder.

Ukespakken i E24:
Avbestilling 4 uker før er kostnadsfritt.

Ukespakken i E24:
Avbestilling 4 uker før er OK.
Ved avbestilling 2 uker før må 50% betales.
Ved avbestilling 1 uke før må 100% betales.

Kompensasjon

Kunden må reklamere innen rimelig tid og senest 10 dager etter publisert kampanje.

Annonsørinnholdet

Annonsørinnholdet må følge Vær Varsom-plakaten, alle aktuelle lover og regler, og ikke stride mot avisens grunnsyn, oppfatning og etiske holdning eller som på annen måte er egnet til å svekke lesernes tillit.

Annonsørinnhold som åpenbart er lovstridig, uriktig eller villedende (eks. konkurranse eller abonnement) blir avvist.

Annonsørinnholdet skal ikke ha seksuelt påtrengende, voldelig, støtende eller rasistisk budskap.

Alt annonsørinnhold må tydelig merkes etter PS sine regler. Leserne skal aldri være i tvil om hva som er redaksjonelt innhold og hva som er annonsørinnhold på Schibsted sine nettsider.

Vi forbeholder oss retten til å avvise annonsørinnhold som ikke godkjennes av ansvarlig redaktør.