Blücher –den ensommeavgjørelsen

Storfilmen Blücher fikk en fantastisk mottakelse av det norske kinopublikummet. Partnerstudios oppgave var å øke interessen for filmen, slik at flest mulig ønsket å se den på kino.

Var det mørklagte skipet som kom seilende ut av tåka venn eller fiende? Skulle de skyte? På Oscarsborg var usikkerheten stor og bemanningen dårlig. Og én mann måtte bestemme.

Filmen Blücher forteller historien om oberst Birger Eriksen – mannen som uten direkte ordre beordret ild mot skipet som seilte inn Oslofjorden. Senkningen av Blücher forsinket invasjonen av Oslo og fikk avgjørende betydning for den videre motstanden.

Når historien er kjent og utfallet allerede skrevet – kan vi likevel engasjere leserne? Challenge accepted.

Opplev hele saken her!

En gammel historie fortalt på en ny måte

Oppdraget var å vekke interessen for filmen – ikke selge billetter der og da, men å få folk til å ville se den. Målet: flest mulig lesere og best mulig lesetid.

For å finne riktig fortellergrep ba vi Opinion spørre nordmenn hva de faktisk ønsket å lese om filmen Blücher.Svaret var tydelig: Folk ville lese om det som faktisk hendte.


Ekte bilder fra Nasjonalbiblioteket bidro til å gjøre saken tyngde og troverdighet. Foto: NTB
Regissøren ønsket at filmen skulle bli som en reise med en tidsmaskin. Vi var lojale mot den tanken og lot leserne møte den ekte obersten allerede i anslaget. Foto: NTB

Full fyr fra første linje

Vi åpnet med det ikoniske sitatet «Visst Fanden skal der skytes med skarpt!» og kastet leserne rett inn i dramatikken 9. april 1940.

Derfra ledet vi dem videre inn i en vertikal tidslinje over de mest dramatiske timene i Norges historie.Intervjuer med regissør Daniel Fahre, «kapteinen» John Hammersmark og skuespillerne ga ekstra nerve og nærhet til fortellingen.

Alt pakket i et design som luktet krigståke og besluttsomhet – med en subtil, symboltung detalj: en binders som les mer-knapp.

Hvordan gikk det?

Artikkelen fikk dobbelt så mange lesere som estimert, og en gjennomsnittlig lesetid på 2 minutter og 56 sekunder. Nesten tre minutter, der altså. Mission completed!

– Vi setter stor pris på samarbeidet og engasjementet vi møter hos Partnerstudio. Teamet byr på høy kompetanse, kreative prosesser og tett oppfølging hele veien. Resultatene på Blücher viser det godt – filmen har blitt en vinner både i avisform og på det store lerretet, sier Jarle Namtvedt, daglig leder i Ymer Media.

Flere saker