Geniale grep forå få lesernetil å gjøre jobben for deg

I kampanjen «En pulefortelling» for Kondomeriet inviterte vi leserne til å sende inn sine beste pulefortellinger. 15 personer var dristige nok til å dele – og mer trenger vi ikke for å få til det vi ønsker: Nemlig å lage enda mer godt innhold.

«Hvor mye kan du om kaffe?»
«Klikk på kartet for å lære mer om Jotunheimen»
«Hvem vinner Formel 1 i år?»
«Klikk på bildet for å avsløre årets mest populære bilmodell»
«Del din beste pulefortelling»

I 2024 hadde vi 340.000 fullførte quizzer og poller, og vi fikk inn hundrevis av historier fra leserne – om alt fra sex til teateropplevelser. Nordmenn elsker å engasjere seg – hvis du bare gir dem muligheten.

Sjekk ut Ali kaffes kaffequiz her!

Hei! Jeg heter Ylva og jobber som innholdsdesigner i Partnerstudio, og dette er bare noen av de interaktive grepene vi har brukt det siste året for å forvandle lesere til deltakere – og for å gi merkevarer langt bedre effekt enn en vanlig artikkel.

Fra scroll til klikk og kommenter!

Innhold som inviterer til handling gir merkevarer mer tid med leserne. Tid brukt på å delta kommer i tillegg til den ordinære lesetiden. Interaktivitet gir også bedre liking og sterkere avsenderidentitet.

Hvorfor funker det så godt?

✔️ Leseren blir aktiv deltaker – ikke bare passiv skroller
✔️ Innholdet skiller seg ut både på nyhetsforsiden og i artikkelen
✔️ Folk elsker å fortelle om seg selv
✔️ Merkevarer som inviterer til dialog føles mer ekte

Denne kampanjen var inspirert av Spotify Wrapped og inneholdt mange ulike interaksjoner basert på innsikt om året som gikk. En brukerundersøkelse viste at leserne var delte i sine meninger, men betyr det at vi skal slutte å prøve? Nei, absolutt ikke! Innovasjon handler om å utfordre både merkevarer og lesere til å lage og oppleve innhold på nye måter – da må vi tørre å teste nye ting.

Hva skal du så gjøre med dine 30.000 kaffequiz respondenter og dine 15 nye pulehistorier? Jo, du skal selvfølgelig lage mer innhold.

Det kan være en ny fengende tittel til VG-fronten, en Snapchat-snutt, en ny artikkel – eller som i Kondomeriets tilfelle – en splitter ny episode av deres podcast Puteprat.

Hvis du bare husker en ting fra denne posten, la det være dette …

Neste gang du planlegger en innholdskampanje, spør deg selv:
👉 Hva kan jeg la leseren gjøre?

Vil du vite mer om interaksjoner og brukergenerert innhold? Da kan du sjekke ut dette foredraget jeg og daglig leder, Mikaela Folkestad, holdt på Pressens hus i mars eller ta kontakt med meg på ylva.vethe@schibsted.com 🌸

Flere saker