«Hvor mye kan du om kaffe?»
«Klikk på kartet for å lære mer om Jotunheimen»
«Hvem vinner Formel 1 i år?»
«Klikk på bildet for å avsløre årets mest populære bilmodell»
«Del din beste pulefortelling»
I 2024 hadde vi 340.000 fullførte quizzer og poller, og vi fikk inn hundrevis av historier fra leserne – om alt fra sex til teateropplevelser. Nordmenn elsker å engasjere seg – hvis du bare gir dem muligheten.
Hei! Jeg heter Ylva og jobber som innholdsdesigner i Partnerstudio, og dette er bare noen av de interaktive grepene vi har brukt det siste året for å forvandle lesere til deltakere – og for å gi merkevarer langt bedre effekt enn en vanlig artikkel.
Innhold som inviterer til handling gir merkevarer mer tid med leserne. Tid brukt på å delta kommer i tillegg til den ordinære lesetiden. Interaktivitet gir også bedre liking og sterkere avsenderidentitet.
✔️ Leseren blir aktiv deltaker – ikke bare passiv skroller
✔️ Innholdet skiller seg ut både på nyhetsforsiden og i artikkelen
✔️ Folk elsker å fortelle om seg selv
✔️ Merkevarer som inviterer til dialog føles mer ekte
Hva skal du så gjøre med dine 30.000 kaffequiz respondenter og dine 15 nye pulehistorier? Jo, du skal selvfølgelig lage mer innhold.
Det kan være en ny fengende tittel til VG-fronten, en Snapchat-snutt, en ny artikkel – eller som i Kondomeriets tilfelle – en splitter ny episode av deres podcast Puteprat.
Neste gang du planlegger en innholdskampanje, spør deg selv:
👉 Hva kan jeg la leseren gjøre?
Vil du vite mer om interaksjoner og brukergenerert innhold? Da kan du sjekke ut dette foredraget jeg og daglig leder, Mikaela Folkestad, holdt på Pressens hus i mars eller ta kontakt med meg på ylva.vethe@schibsted.com 🌸